maandag 16 april 2012

De kracht van dromen

Ook al kan niet iedereen het zich de volgende ochtend herinneren maar we schijnen allemaal te dromen. En iedereen die wel eens een stevige droom heeft gehad vraagt zichzelf af wat de betekenis ervan was. Is er wel een betekenis?

Droomduiders menen van wel, maar of de dromer daar echt wijzer van wordt is de vraag. Meestal blijven dromen reeksen van raadselachtige beelden en warrige verhaallijnen. Ik zeg meestal omdat er ook dromen zijn die nuttige of in ieder geval bruikbare informatie aan de dromer geven. In dit stuk tonen we u enkele beroemde dromen die stuks voor stuk een bijdrage gaven aan de wetenschap, kunst, muziek en zelfs sport.

Beatle Paul McCartney droomde over ‘Yesterday’

Volgens het Guinness book of Records is de liedje ‘Yesterday’ van de Beatles het meest gecoverde muziekstuk ooit. En volgens de uitgever BMI is het nummer sinds 1965 meer dan 7 miljoen keer uitgevoerd. Toch heeft Paul McCartney geen dagen zitten zwoegen om het nummer perfect te krijgen. De populaire melodie werd hem simpelweg aangereikt in een droom. McCartney verteld hierover het volgende;

“Ik werd wakker met een heerlijk melodietje in mijn hoofd, het was geweldig, ik vroeg me af hoe het zou klinken. Ik sprong uit mijn bed en ging naar de piano en speelde de melodie. Het klonk heel logisch en ik was er gelijk helemaal weg van. Ik kon niet geloven dat ik het nummer geschreven had maar gewoon gedroomd. Ik dacht nog; nee, ik heb nog nooit eerder zoiets geschreven, maar ik had de tune en het was magisch”.

Auteur Mary Shelley, dromen over Frankenstein.

In de zomer van 1816 was de 19 jarige Mary Wollstonecraft in goed gezelschap van haar minnaar de dichter Percy Shelley (met wie ze later in dat jaar zou trouwen) en de dichter Lord Byron. Met wat gasten bevonden zij zich in de villa van Byron aan het meer van Geneve. Het stormde en de gasten waren door het rotweer verplicht om binnen te blijven. Byron las wel eens spookverhalen voor om zijn gasten te vermaken maar dit maal daagde hij ze uit om zelf een griezelverhaal te schrijven. Over het verdere verloop schreef Mary Shelly in haar introductie van Frankenstein;

”Ik legde die avond mijn hoofd op mijn kussen, ik sliep niet maar was ook niet echt wakker. In het moment tussen waken en slapen ‘zag’ ik de bleke dokter knielend naast het ding dat hij in elkaar gezet had. Ik zag het afschrikwekkende uiterlijk van het monster en hoe door de werking van een krachtige machine het een teken van leven gaf”.

Lees verder op de site van grenswetenschap.

Bron:
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=500

Geen opmerkingen:

Een reactie posten